
Wat is er aan de wand?
Supersorteerders gezocht! Samen sleutelen aan een sorteermachine.
Geel bij geel, rood bij rood,
Klein bij klein en groot bij groot.
Help jij mee met ordenen en sorteren?
Dan gaan we samen ontdekken en heel veel leren!
Voor veel kinderen in groep 1 en 2 zal het de eerste keer zijn dat ze naar een museum gaan. Daarom neemt handpop Muze Musée de kleuters mee op ontdekkingstocht door het museum: ze luisteren naar de geluiden van de grote machines en apparaten en ordenen van hoog naar laag. Ze zoeken naar vormen in de machines en sorteren ze. Ze kijken naar de verschillende kleuren en zetten machines in de goede volgorde; van groot naar klein. Daarna worden de kleuters meegenomen naar een bijzondere wand in het Techniekmuseum. Aan deze wand gebeurt namelijk van alles. Eigenlijk is de wand één grote sorteermachine. Maar wat is dat eigenlijk; sorteren? Wat doe je dan en waarom doe je dat?
Na de ontdekkingstocht door het museum gaan de supersorteerders van groep 1-2 zelf aan de slag. Muze Musée wil haar speelgoed opruimen en sorteren, maar hoe doe je dat? De leerlingen gaan aan de werktafels op onderzoek uit. Ze experimenteren met gewicht, grootte en magnetisme. Dan blijkt dat Muze een supersorteermachine heeft gemaakt! Maar, hij doet het niet, wat is er aan de hand? Lukt het de kinderen, met al hun kennis op zak, de sorteermachine weer aan de praat te krijgen? En als het lukt, wat gebeurt er dan?
Wat is er aan de wand? sluit aan bij de volgende kerndoelen:
Oriëntatie op jezelf en de wereld (kerndoel 42) en Kunstzinnige oriëntatie (kerndoel 56). De tussendoelen zijn aangegeven in het lesmateriaal.
Dit project vindt plaats bij Oyfo Techniekmuseum.