Alles heeft een (Algo)ritme

Alles heeft een (Algo)ritme

Ik zie het, dus het is echt. Toch?

 

Echt is niet meer van nep te onderscheiden. Met dank aan leuke en onschuldige apps kun je ervoor zorgen dat iedereen gelooft dat jij het was die op het podium stond op dat grote festival. Of dat jij lekker met een cocktail in de hand naast die bekende DJ op het strand lag. Hartstikke grappig natuurlijk, maar wat als dit grote gevolgen heeft? 

 

De Fabeltjesfuik, Fake News en gelikte foto’s op Instagram. Als je wilt kun je je onderdompelen in een andere wereld. Maar, hoe kom je er weer uit? In het museum ontdekken leerlingen dat nepnieuws iets van alle tijden is, hoe mensen vroeger in contact kwamen met elkaar en wat de invloed van internet is op hun eigen leven. In de aansluitende workshop onderzoeken de leerlingen hoe je zelf iets kunt manipuleren. Hoe zorg je ervoor dat het geloofwaardig is en je doelgroep er volledig intuint? Ga je over the top? Of breng je juist nuance aan? En wat nu als je één detail veranderd, heb je dan een compleet ander verhaal?

 

Alles heeft een (Algo)ritme sluit aan bij de volgende kerndoelen: 
Mens en Maatschappij (kerndoel 36 en 38), Kunst en Cultuur (kerndoel 49).

 

Alles heeft een (Algo)ritme is nog in ontwikkeling, de exacte inhoud kan enigszins afwijken van hetgeen hier beschreven staat. 

Dit project vindt plaats bij Oyfo Techniekmuseum en kan nu alvast geboekt worden voor schooljaar 2021-2022.

Praktisch

Klas: 1,2
Duur: 2 uur
Niveau: havo,vwo
Discipline: Techniek, Burgerschap
Kosten: € 220,- incl. BTW

De leerlingen zijn bezig met:
  • probleemoplossend ontwerpen
  • creatief en kritisch denken
  • brainstormen
  • presenteren
  • mediawijsheid

Lesmateriaal ter voorbereiding en verwerking op school: ja