Hoe gaan wij de boeken in?

Hoe gaan wij de boeken in?

Wat zou er gebeuren als we techniek laten verdwijnen?

 

Waar zouden we zijn zonder techniek? Haal nu alle techniek uit ons leven en er blijft weinig over. 

Maar is iedereen blij met technologische ontwikkelingen? Toen de eerste stoomtrein ging rijden waren boeren bang dat hun koeien zure melk zouden geven, paarden op hol zouden slaan. Er werd gewaarschuwd voor hersenziektes die je op zou lopen door het reizen met de razendsnelle trein. En nog steeds staat niet altijd iedereen te springen als er weer eens een nieuw technologisch hoogstandje wordt geïntroduceerd. 

 

In het museum gaan de leerlingen terug naar de tijd van de eerste fabrieken. Op deze plek wemelde het van de technici. Ze ontwierpen en bouwden machines voor een toekomst waarvan niemand wist hoe die eruit ging zien. Wat betekende de industriële revolutie voor de wereld? Hoe zou de wereld er nu uit hebben gezien als de angst voor het nieuwe had gewonnen? De leerlingen filosoferen en debatteren. Ze onderzoeken en ontwerpen. En vinden een manier om te laten zien hoe zij de boeken in willen.

 

Hoe gaan wij de boeken in? is nog in ontwikkeling, de exacte inhoud kan enigszins afwijken van hetgeen hier beschreven staat. 

 

Dit project vindt plaats bij Oyfo Techniekmuseum en kan nu alvast geboekt worden voor schooljaar 2021-2022. 

Praktisch

Klas: 3,4
Duur: 2 uur
Niveau: havo,vwo
Discipline: Erfgoed, Techniek, Burgerschap
Kosten: € 220,- incl. BTW

De leerlingen zijn bezig met:
  • probleemoplossend ontwerpen
  • creatief en kritisch denken
  • debatteren
  • filosoferen
  • presenteren
  • waardering voor erfgoed

Methodiek

  • Onderzoekend leren
  • Ontwerpend leren

 

Lesmateriaal ter voorbereiding en verwerking op school: ja