Mijn Machine

Mijn Machine

Help, mijn machine is stuk! Maken jullie een nieuwe?

 

Oef. Best spannend en indrukwekkend. Al die grote machines en motoren die met veel gepiep en gegrom in beweging komen. Waarom zijn er eigenlijk machines? Waar worden ze voor gebruikt?
 

Voor veel kinderen uit groep 1 en 2 zal het de eerste keer zijn dat ze naar een museum gaan. Daarom neemt handpop Muze Musée de kleuters mee op ontdekkingstocht door het museum.Muze speelt ook de hoofdrol in een prentenboek. Dat boek wordt gebruikt als leidraad om van alles te leren over de machines die in het museum staan. Want, wat zijn machines eigenlijk? En hoe ging het toen er nog geen machines waren? Waar heb je machines voor nodig? Zijn alle machines hetzelfde of zie je verschillen? Iedere bladzijde heeft een andere opdracht: gaan we zingen, dansen, springen of luisteren? 

Na de tocht door het museum komen de kinderen in de workshopruimte. Ook Muze Musée gaat natuurlijk mee. Maar oh nee, ze heeft een probleem. Haar machine is uit elkaar gevallen! Alle onderdelen liggen verspreid over de werktafels. Maar hé, dat is leuk, de kinderen mogen allemaal een eigen machine bouwen. Met karton, bouten en moeren, elastiek en touw maken ze hun eigen bijzondere machine.  
 

Mijn Machine sluit aan bij de volgende kerndoelen: 
Oriëntatie op jezelf en de wereld (kerndoel 45) en Kunstzinnige oriëntatie (kerndoel 56). De tussendoelen zijn aangegeven in het lesmateriaal. 

 

Dit project vindt plaats bij Oyfo Techniekmuseum.

Praktisch

Groep: 1, 2
Duur: 1,5 uur
Leergebied: Erfgoed, Techniek
Kosten: € 142,50 incl. BTW

De leerlingen zijn bezig met:
  • waardering voor erfgoed
  • verzamelen, bewaren en exposeren
  • spelend ontdekken
  • verschillen en overeenkomsten
  • constructies en verbindingen 

Methodiek:

  • Tinkeren
  • Ontwerpend leren

Korting:

Dit schooljaar 4 of meer groepen van jouw school een project van Oyfo? Dan ontvang je 5% korting op het totaalbedrag.

 

Lesmateriaal ter voorbereiding en verwerking op school: ja