Alle machines verzamelen!
Sissend, schrapend, grommend en knisperend komen alle machines en motoren in het museum in beweging. Als een machine eenmaal op stoom is, beweegt er niet één onderdeel, maar beweegt er vaak van alles tegelijk! Onderdelen draaien rond, gaan opzij, omhoog en weer omlaag.
Welke onderdelen van een grote stoommachine moeten eerst gaan bewegen voordat alle apparaten het gaan doen? Hoe werken de verschillende onderdelen samen, maar ook los van elkaar? En hoe was dat vroeger in de fabrieken waar deze enorme machines stonden te draaien? De leerlingen gaan op onderzoek uit om te zien wat er precies gebeurt. Door middel van diverse kijk-, luister- en doe-opdrachten leren ze over de industriele geschiedenis van Hengelo.
Na de uitdagende ontdekkingstocht door het museum gaan de leerlingen in de workshop aan de slag met alles wat ze gezien en gehoord hebben. Ze maken allemaal hun eigen draaiende machine, met overbrengingen en bewegingen. Samen vormen ze een fabriek-in-de-klas.
Alle machines verzamelen! sluit aan bij de volgende kerndoelen:
Oriëntatie op jezelf en de wereld (kerndoel 45, 51, 52, 53) en Kunstzinnige oriëntatie (kerndoel 54, 55, 56). De tussendoelen zijn aangegeven in het lesmateriaal.